Fleksible og sikre på skinner eller vej

Sporkranshjul af støbt polyamid med integreret dødmandsbremse SPKGSPO 143/25K-TML-946188 og SPKGSPO 143/25K-TMR-947479

Kunden

... er en større schweizisk producent af slukningskøretøjer og motoriserede sprøjtesystemer. Gennem sine mere end 30 års eksistens har virksomheden leveret over 900 køretøjer. Siden virksomhedens grundlæggelse har den samlet køretøjer i den kendte schweiziske kvalitet på sit produktionsanlæg i Recherswil.


Udfordringen

Rullecontainere

Tidligere købte og bruge kunden færdige undervogne til containere. Eftersom slutkunderne ønskede større fleksibilitet og flere funktioner, udviklede køretøjsproducenten sin egen undervogn til den eksisterende udstyrsplatform.

En vigtig overvejelse under planlægningen var, at der næsten udelukkende er militært brandslukningspersonale i tjeneste i Schweiz. På grund af manglende muligheder for praktisk øvelse skal udstyret være så enkelt som muligt og samtidig virkelig robust. En anden udfordring bestod i de vekslende forhold på forskellige anvendelsessteder. Under redningsarbejder bruges undervognene med andet udstyr, end når de bruges til slukningsopgaver – ligesom forholdene i byer adskiller sig fra dem på landet. Derudover skal undervognen til containerne tilpasses til brug på skinner og til selvbremsning, når de ikke er brug.


Vores løsning

Sporkranshjul af støbt polyamid med integreret dødmandsbremse

Basisundervognen, der er udviklet af os, består af to drejelige hjul fra L-ALTH-serien og to faste hjul med integreret dødmandsbremse fra B-GTH-serien. Hjulene er udstyret med en polyurethanbane Blickle Extrathane®. Efter omfattende drøftelser med kunden, udviklede Blickles teknikere desuden passende sporkranshjul for at muliggøre sikker brug på jernbaneskinner: Sporkranshjulene i Blickle-hjulserien SPKGSPO af støbt polyamid i høj kvalitet er monteret på vognens undervogn, der kan forlænges, så containerne bliver egnet til kørsel på skinner, hvis det er nødvendigt. Takket være den forspændte, integrerede tromlebremse med dødmandssystem på to af de fire sporkranshjul bevæger vognen sig først, efter at bremserne slippes aktivt af brandfolkene. Når systemet ikke er i brug, låser det selv ved hjælp af en integreret fjeder, der sikrer bremsekraften. Dette princip fungerer både for de faste hjul på undervognen (når sporkranshjulene ikke er ude) og for den forlængede undervogn med de selvbremsende hjul.

Det lukkede hjulgaffeldesign på bremsesystemerne beskytter også i høj grad bremsebakkerne mod korrosion og slid. Det sikrer, at bremsekraften forbliver ensartet uanset eventuel fugt og snavs på køreunderlaget i området.


Resultatet

Omfattende prototypetests viste, at Blickles design er virkelig effektivt. Kunden er særdeles tilfreds med den nye undervogn, der vil gøre sig stærkt bemærket på markedet. Fremtidige undervogne bliver nu udelukkende udstyret med Blickle-hjul – om nødvendigt også med ekstra Blickle-sporkranshjul med dødmandsbremse til skinnebrug.


Produktfordele og tekniske oplysninger for SPKGSPO 143/25K-TML-946188 og SPKGSPO 143/25K-TMR-947479

  • Sporkranshjul af brudsikker støbt polyamid (PA6G)
  • Sammenlignet med et hjulcenter af stål giver den støbte polyamidfælg følgende fordele:

∘ Reduceret vægt

∘ Korrosionsbeskyttelse

∘ Reducerede omkostninger