Hjul fra Blickle
Hjul består af en gaffel og mindst et hjul. Gaflerne til hjulene fås i forskellige udførelser. Grundlæggende skelner man mellem:
Drejelige hjul (svingbar gaffel)
Faste hjul (ubevægelig gaffel)
Hjul - udvalgskriterier
Ved valget af hjul skal der tages højde for følgende udvalgskriterier:- Belastningsevne
- Banemateriale
- Hjul Ø, igangsætnings- og rullemodstand.
- Lejetype
- Indflydelse fra omgivelserne, temperatur, kemi og korrosion
Du kan finde yderligere informationer i vores hjulguide.
De passende hjul til dine krav finder du vha. vores produktdesigner.
En oversigt over hjulene fra Blickle finder du i vores leveringsprogram.
Beregning af den nødvendige belastningsevne for hjul
Den nødvendige belastningsevne for hjul regnes ud fra egenvægten for transportmidlet plus vægten på det/de emner, som læsses på, divideret med antal bærende hjul. Resultatet multipliceres med en sikkerhedsfaktor, der er afhængig af brugsbetingelserne:T = belastningsevne pr. hjul
E = transportudstyrets egenvægt
Z = maksimal pålæsning
n = antal bærende hjul
S = sikkerhedsfaktor
Med sikkerhedsfaktoren S tages der højde for afvigelser fra standard-brugsbetingelserne (glatte gulve, skridthastighed, ensartet lastfordeling, ligeudkørsel, omgivelsestemperatur +15 °C til +28 °C). Ud over hastigheden påvirkes sikkerhedsfaktoren betragteligt af hjulenes diameter i forhold til forhindringshøjden. Jo større afvigelse fra standard-brugsbetingelserne, desto større skal faktor S være.
Der skelnes mellem fire brugsbetingelser:
Manuel transport på indendørs områder:
(forhindringshøjde < 5 % af hjul-Ø): sikkerhedsfaktor: 1,0 til 1,5
Manuel transport på udendørs områder:
(forhindringshøjde > 5 % af hjul-Ø): sikkerhedsfaktor: 1,5 til 2,2
Motorisk fremdreven transport på indendørs områder:
(forhindringshøjde < 5 % af hjul-Ø): sikkerhedsfaktor: 1,4 til 2,0
Motorisk fremdreven transport på udendørs områder:
sikkerhedsfaktor: 2,0 til 3,0
For hjul med kugleleje er hastigheder over 4 km/t med samtidig reducering af belastningsevnen mulige. Hvis et løst hjul eller et hjul i fast gaffel er udsat for en statisk belastning, kan man tage udgangspunkt i en op til 25 % højere belastningsevne. Ved længere stilstandstider skal man være opmærksom på, at der kan opstå deformering af hjulbanen.
Hjuls igangsætnings-, rulle- og svingmodstand
Hjuls igangsætnings- og rullemodstand påvirkes af gulvets beskaffenhed, den samlede last, hjul-Ø, deformering og bane- og hjullejetype.Svingmodstanden påvirkes af følgende faktorer:
- Bane
- Banens hårdhed
- Køreunderlag
- Udsving
- Underlag
Transportudstyrs manøvredygtighed er afhængig af hjulenes antal, type og anordning. Disse faktorer har igen indflydelse på transportvognens belastningeevne, bevægelighed, styring, venderadius og stabilitet.
Hjul - nyttige links:
HjulguideProduktdesigner
Leveringsprogram