Udfordringer og muligheder
Tre spørgsmål til Manuel Kraibühler, den nye CSO hos Blickle
Manuel Kraibühler, som Chief Sales Officer (CSO) har du været Blickles overordnede salgschef siden begyndelsen af 2024. Hvad er helt præcist dine opgaver?
Manuel Kraibühler: Som CSO er jeg ansvarlig for alle globale salgsaktiviteter hos Blickle. Det omfatter ledelsen af omkring 300 salgsmedarbejdere i Rosenfeld og i vores mere end 20 udenlandske datterselskaber på fem kontinenter. Min hovedopgave er at udvikle og implementere den globale salgsstrategi og de tilhørende marketingtiltag sammen med ledelsen. Vi sætter salgs- og marketingmål, identificerer nye markedsmuligheder og koordinerer de globale aktiviteter for at skabe yderligere vækst.
Der er i øjeblikket en række globale udfordringer i et økonomisk miljø i konstant forandring. Hvordan påvirker det Blickle?
Manuel Kraibühler: Vi står faktisk også over for usikkerheder som handelskonflikter og politiske spændinger, der kan påvirke vores forretning. For at være uafhængige af dette er vi afhængige af fleksibilitet og tilpasningsevne. Tre strategiske tilgange er særligt vigtige for os: geografisk og produktmæssig diversificering samt investering i teknologi og innovation. Geografisk diversificering gør det muligt for os at sprede vores tilstedeværelse på mange markeder for at minimere den risiko, der er forbundet med afhængighed af ét marked eller én region. Det opnår vi ved at gå ind på nye markeder som Japan og Colombia. Derudover har vi en meget bred produktportefølje, som bruges i en lang række brancher - fra intralogistik og transportteknologi til maskinteknik. Denne diversificering på produktniveau sikrer, at vi er mindre følsomme over for udsving i enkelte sektorer. Samtidig fortsætter vi med at investere kraftigt i teknologi og innovation, især inden for digitalisering og automatisering i produktionsmiljøet og i salgsprocesserne.
Blickle er allerede etableret som en global markedsleder. Men hvor ser du yderligere potentiale for vækst og innovation i de kommende år?
Manuel Kraibühler: Det er rigtigt, at vi allerede har en førende position på det globale marked, men det betyder på ingen måde, at vi hviler på laurbærrene. Tværtimod - vi ser det som en motivation til at bevise os selv over for vores kunder hver dag. Faktisk ser jeg enorme muligheder i de kommende år. Vores største udfordring og samtidig mulighed er at fuldføre transformationen fra en europæisk til en global virksomhed. Jeg ser især vækstpotentiale i Nordamerika og Asien ud over udvidelsen af de europæiske markeder. Disse markeder er af afgørende betydning for vores fremtidige ekspansion, og vi planlægger at øge vores tilstedeværelse i disse regioner betydeligt med produkter »Made in Germany«. Et andet vigtigt aspekt af vores fremtidige retning er udviklingen af digitaliseringen. Her spiller brugen af kunstig intelligens en vigtig rolle. Det har dog ingen indflydelse på den personlige kontakt med vores kunder, som fortsat er en prioritet for os som familiedrevet virksomhed. Takket være vores globale salgsnetværk kan vi tilbyde vores kunder en kontaktperson, som kan give eksperthjælp til at vælge det rigtige hjul, uanset hvor de befinder sig.
Mange tak for interviewet, Manuel Kraibühler, og held og lykke i din rolle som CSO!