1.200 ton flyttet med præcision

Sværlasthjul fra Blickle hjælper Strabag med at montere en bro på sikker vis

Kunden

Strabag SE er baseret i Wien og en af de største byggefirmaer i Europa. Virksomhedens primære markeder er Tyskland, Østrig og lande i Øst- og Sydeuropa. Den har over 75.000 medarbejdere og en årlig omsætning på cirka 16 milliarder euro. Virksomhedens primære forretningsområder er kommerciel konstruktion og industri- og brokonstruktion, infrastrukturprojekter, bygning af sportsfaciliteter og kloaksystemer.


Udfordringen

Strabag skulle sænke en brosektion på 53 meter, der vejer over 1.200 ton i flere stadier over adskillige dage i forbindelse med udvidelsen til otte spor på 7A-motorvejen i nærheden af Hamborg. Dette skulle gennemføres, samtidig med at betonstrukturens position skulle holdes stabil, og der var ingen tolerance for fejl. Strabag havde tidligere anvendt højtydende PTFE-glideplader til lignende projekter. Afstanden mellem panelerne og stålbjælkerne medførte dog en risiko for, at broen svigende rundt. Proceduren blev desuden standset, da pladerne blev ved med at sætte sig fast, idet siderne blev sænket ved lidt forskellige hastigheder.


Vores løsning

BSQ4FE-GSPOStrabags eksperter fandt en løsning – brug af hjul til at føre broen ned langs stålbjælker. Virksomheden kontaktede Wache, som er den forhandler, der har repræsenteret Blickle i Hamborg- og Slesvig-Holsten-området i 35 år. Strabags krav var klart defineret: en lav byggehøjde og en hjulbanebredde på under 200 mm. Hvert hjul skulle have en belastningsevne på seks ton. En fjedervandring på mellem 10 og 20 mm var specificeret for at udligne tolerancer. Blickles udviklingsafdeling fandt en skræddersyet løsning, der opfyldte alle Strabags krav. Det stort set uopslidelige 80 Shore D-hjul er fremstillet af støbt polyamid i høj kvalitet. Det giver desuden en særlig lav grad af rullemodstand, og det er slidstærkt. Blickle anvender fire polyurethanfjedre til at kompensere for tolerancerne. Der blev anvendt hydrauliske donkrafte til gradvist at sænke motorvejssektionen mellem fire lodrette stålbjælker. Der blev placeret stålgafler på undersiden af broen for at overføre noget af broens vægt til de lodrette stålbjælker. Blickle indbyggede 16 specialhjul i disse gafler – otte i vandringsretningen og otte i den tværgående retning. Hjulene sikrer, at brosektionen flugter perfekt med stålbjælkerne.

Resultatet

Blickle hjalp Strabag med betydeligt at forbedre den komplekse sænkningsproces, der tidligere omfattede PTFE-plader. Brosektioner sætter sig ikke længere fast takket være Blickles specialhjul. "Hjulene og affjedringssystemet gør sænkningsprocessen meget mere sikker. Vi kunne uden problemer løse eventuelle ujævnheder i overfladestrukturen", sagde projektlederen hos Strabag. Blickles løsning giver desuden en imponerende grad af fleksibilitet. Strabag kan anvende specielle justeringsmøtrikker på PU-fjedrene for at lave hurtige og nemme små justeringer.


Tekniske oplysninger og produktets fordele BSQ4FE-GSPO 152K

  • Hjul fremstillet af brudsikkert, støbt polyamid i høj kvalitet.
  • Belastningsevne på seks ton pr. hjul.
  • Hjulene og affjedringssystemet gør sænkningsprocessen meget mere sikker.
  • Specielle justeringsmøtrikker på PU-fjedre til små justeringer.