Det største hjul som Blickle nogensinde har produceret
Sværlasthjul til tunnelbyggeri
Kunden er
Marti Technik AG fra Østrig, et datterselskab af den globalt aktive Marti Group, udvikler skræddersyede løsninger til krævende byggeprojekter, især inden for tunnelbyggeri og særlige anlægsarbejder. Virksomheden har specialiseret sig i følgende områder: Transportsystemer, elektroteknik, infrastruktursystemer, forskalling og specielle maskinkonstruktioner.
Udfordringen
Opførelsen af Brenner-basistunnelen er en milepæl i den europæiske transportinfrastruktur. Delprojektet H53 Pfons-Brenner med en samlet længde på ca. 25 km er det sidste og også det største afsnit på det østrigske projektområde. Marti Technik AG havde brug for specielle hjul til opførelsen af en massiv betonbro, som ikke kun skulle kunne bære en betydelig egenvægt, men også have en høj bæreevne og stabilitet ved næsten statisk hastighed. Som det er sædvanligt ved tunnelarbejde, skal hjulene kunne modstå fugtige omgivelser og lave temperaturer. Marti Technik monterer først hjulene på undervogne og transporterer dem derefter til tunnelbyggeriet. Der bliver de to forreste 2-akslede undervogne læsset med 60 tons hver og de to bageste 2-akslede undervogne med 75 tons hver.
Vores løsning
For at opfylde de høje krav arbejdede Blickle tæt sammen med Marti Technik AG om at udvikle et sværlasthjul med en imponerende diameter på 1.310 millimeter. Denne dimension er også en ny milepæl i Blickles virksomhedshistorie og udgjorde en særlig udfordring for produktionen. Sværlasthjulene har Blickle Softhane polyuretan-hjulbane og en opsvejset hjulfælg i stål. Polyurethan-hjulbanen sikrer hjulene en lang levetid og reducerer vedligeholdelsesomkostningerne betydeligt. Kundens krav til korrosionsbestandighed og høj kvalitet for svejsesømmene blev også opfyldt. Takket være den høje pålidelighed af Blickles sværlasthjul var Marti Technik i stand til at organisere en effektiv logistik for byggeriet og derved overholde projektplanen. Blickle har med denne løsning sat nye standarder og bidraget til fremdriften i Brenner-basistunnelprojektet. Det vellykkede samarbejde med Marti Technik baner ligeledes vejen for fremtidige projekter med høje krav og ekstraordinære dimensioner.