Bag kulisserne

Blickles ekspertteam om de seneste trends inden for transportteknologi

De hjul, der anvendes i transportsystemer, skal overholde et komplekst og varieret sæt krav. Når vi ikke kan bruge en af vores standardløsninger, skræddersyr vi vores hjul for at sikre, at de overholder vores kunders individuelle krav og er egnet til den tilsigtede anvendelse. Alle vores afdelinger, fra produktstyring til salg og design, arbejder tæt sammen for at levere det bedste resultat til vores kunder. Vi talte med Blickle-eksperterne Michael Haug (Conveyor Technology Product Manager), David Vogelmann (Head of Sales), Thomas Zimmer (Head of Heavy Duty Wheel Design), Dr. Yannic Gross (Head of Polyurethane Development) og Marc Braschler (Head of Polyurethane Production) for at lære mere om deres roller.

Hvad er de nuværende trends inden for transportteknologi, og hvad gør I som reaktion på dette?

Michael Haug: Transportsystemer er en del af alle aspekter af vores liv, og det er en tendens, der kun stiger i takt med automatisering. Det er et område, der har set en betydelig vækst de seneste år. Der er en stigende efterspørgsel på systemer, der kan garantere et højt produktionsniveau og vedligeholde et hurtigt materialeflow. Derfor er det så vigtigt at have transportsystemer, der er ekstremt pålidelige og ikke kræver særlig meget vedligeholdelse. Vi leverer robuste og vedligeholdelsesfrie hjul, som giver letløbende systemer i lang tid, og som egner sig perfekt til at imødekomme moderne krav. En anden trend er den stigende vigtighed af at spare energi og bruge ressourcer effektivt. Blickle-hjul hjælper kunderne med at være energieffektive takket være deres hårdhed samt lave igangsætnings- og rullemodstand.

Hvad gør Blickle til specialist i transportteknologiløsninger?

Thomas Zimmer: Jeg tror, at de forskellige materialer, vi bruger, spiller en vigtig rolle. Hvis for eksempel en kundes topprioriteter er letløbende bevægelse og støjreduktion, vælger vi et blødere materiale til hjulbanen. Vi har også hårdere materialer til kunder, der prioriterer præcision over alt andet. Det store udvalg af materialer, vi har til rådighed, dækker så godt som alle krav, vores kunder kunne have.

Dr. Yannic Gross: Vi kan også udvikle skræddersyede kombinationer af materialer til kunder, der er interesserede i vores polyurethanhjul. Det giver os mulighed for at udvikle hjulbaner, der passer perfekt til kundens anvendelsesformål. Vi bruger kun leverandører, som vi kender og stoler på. For at garantere, at polyurethanen passer perfekt til formålet, skal du sikre, at du bruger de rigtige materialer og de rigtige processer. Det er her, vores ekspertviden kommer i spil.

Thomas Zimmer: Vi har et stort fokus på at imødekomme vores kunders krav, hvilket virkelig adskiller os fra konkurrenterne. Allerede fra starten kigger vi indgående på deres tekniske krav og behov, og hvis opgaven er kompleks nok, involverer vi en ekspert fra designafdelingen på et tidligt stadie. På den måde kan vi vælge den optimale løsning fra vores omfattende standardprogram eller skræddersy et design, der imødekommer kundens specifikke behov.

Hvor vigtig er transportteknologi for Blickle?

David Vogelmann: Det er et ekstremt vigtigt område for Blickle. Blickle-styreruller er de produkter, der anvendes mest i transportsystemer. Vores hjul bruges til mange forskellige anvendelsesformål fra sorteringssystemer til transportbånd, ophængte transportbånd og lagerrobotter. Ud over vores standardprogram leverer vi også forskellige varianter og specielle løsninger, som især værdsættes af OEM-producenter. Vi har et tæt samarbejde med vores kunder på alle stadier af udviklingsprocessen, og det er noget, de virkelig sætter pris på. Der er ekstremt høje standarder for hjul, der bruges i transportsystemer. Det er faktisk en fordel for os på grund af Blickles stærke indsats i forbindelse med innovation og kvalitetsstyring.

Hvordan finder man den perfekte løsning til hver enkelt kunde? Blickle Expertenteam

David Vogelmann:Vores strategi er at udvikle løsninger sammen med vores kunder. Det er derfor, vi altid starter med at kigge grundigt på kundens specifikationer. På baggrund af den indledende vurdering udarbejder vi nogle forslag og diskuterer fordele og ulemper ved hver af dem med kunden. Blickle-ingeniører fra designafdelingen involveres også, hvis et projekt er særligt komplekst.

Thomas Zimmer: Det er her, vi tager et grundigt kig på kundens krav. Vi har omfattende diskussioner om kundens anlæg, den type hjul, de bruger lige nu, og hvor stor en belastning, deres nye hjul skal kunne holde til. Det hjælper os med at udvælge et passende udvalg af materialer og sikre, at vores forslag har de rigtige mål. Jo tidligere, vi involveres i udviklingsprocessen, jo mere sandsynligt er det, at vi kan bruge hjul fra vores standardprogram. Hvis ikke vi kan finde noget passende i vores standardprogram, bruger vi det som et udgangspunkt og ændrer karakteristika som hjulgeometri, hjullejet, tykkelsen på hjulbanen eller materialet for at kunne udvikle en skræddersyet løsning. Når kravene står klart, starter designafdelingen på arbejdet og begynder at køre simulationer. Derefter beregner vi belastningsevnen og den forventede levetid for hjullejet for at sikre, at designet er muligt.

David Vogelmann: Når produktets design er fastsat, kan vi producere prototyper, hvis det er nødvendigt, og simulere, hvordan de præsterer under virkelige forhold i vores testanlæg. Hvis det er nødvendigt, kan vi også levere prøver til langtidstest. Det er meget vigtigt, at alle involverede i processen – såsom kunden, salgsafdelingerne og udviklerne – arbejder i samme retning og kommunikerer jævnligt med hinanden.

Marc Braschler:Fra et produktionssynspunkt leverer designafdelingen de specifikationer for et produkt, som er den bedst mulige løsning for kunden, både når det kommer til omkostninger og effektivitet. Derefter vurderer vi nogle forskellige scenarier og vælger den produktionsmetode, som vi føler, er det bedste valg både fra et økonomisk og teknisk perspektiv – enten en højt automatiseret proces eller en manuel proces, der gør brug af specialiserede støbesystemer. Den metode, vi bruger, afhænger i høj grad af den totale mængde og det antal pr. levering, kunden ønsker. Disse faktorer har også en effekt på udformningen og mængden af de forme, vi bruger i støbeprocessen.

Er der særlige krav til de hjul, der bruges i transportsystemer?

David Vogelmann:Transportsystemer kræver generelt hjul med en høj dynamisk belastningsevne, som også kan betjenes ved høje, nogle gange utrolige, hastigheder. Vi ser også en stor efterspørgsel på vedligeholdelsesfri hjul, som kan køre døgnet rundt. Når det kommer til at udvælge det rigtige hjul til et givent anvendelsesformål, skal vi også medregne de høje niveauer af accelerations- og bremsekraft, hurtige skift i retningen og endda den varmeopbygning, der opstår under kørsel.

Michael Haug: Krav kan variere meget, afhængigt af hvordan kunden har i sinde at bruge hjulene. Hjul, der bruges udendørs i for eksempel offshore- og portalkraner, skal være særligt modstandsdygtige over for varme, kulde, hydrolyse og korrosion. I bilindustrien skal hjul derimod være ekstra pålidelige og i stand til at håndtere ekstreme belastninger. De skal også kombinere høj trækkraft med lav slitage. På et område som lagerlogistik er der ofte fokus på hastighed kombineret med elektrisk ledeevne og energieffektivitet.

Der mangler ofte plads, når det handler om transportsystemer. Hvordan påvirker dette jeres arbejde i designafdelingen?

Thomas Zimmer: Det er virkelig en af vores største udfordringer. Når der ikke er meget plads at gøre godt med, er vi begrænsede i valget af hjullejer, og der er ikke nær så meget materiale til at håndtere belastninger. >>>> Dette giver nogle begrænsninger, når det kommer til den forventede levetid for vores hjultyper. Løsningen er at bruge materialer i højere kvalitet. Hvis vi designer et hjul i polyurethan for en kunde, kan vi bruge højtydende materialer som Blickle Besthane, som har en højere belastningsevne og enestående dynamiske egenskaber. Vi har også et udvalg af materialer i høj kvalitet til rådighed, når det kommer til hård plast eller sprøjtestøbte muligheder.

Hvad vil I gerne opnå i fremtiden med Blickles produktsortiment?

Michael Haug: Vi vil gerne kunne levere skræddersyede løsninger til vores kunder og fortsat samarbejde med dem for at udvikle det perfekte produkt til deres behov. Vi vil udvide vores allerede omfattende produktsortiment og det modulopbyggede system, som vi leverer, så vi stiller os selv i den bedst mulige position fremadrettet. Vores overordnede mål er at forblive banebrydende, når det kommer til vores evne til at imødekomme vores kunders behov. Det er en af grundene til, at vi sidste år udpegede en ekspert inden for hvert markedsområde til vores Product Management-afdeling. Hver ekspert fokuserer på et særligt område og har en dybdegående forståelse for vores kunders behov og for markedet.

Dr. Yannic Gross: Vi er i øjeblikket ved at udvikle endnu et førsteklasses polyurethan, som vil kunne håndtere endnu højere dynamisk belastning end vores nuværende udvalg, samtidig med at det egner sig perfekt til anvendelsesformål med høje hastigheder. Vi ser også på måder til at nedbringe vores polyurethanbaners rullemodstand endnu mere. Vi arbejder tæt sammen med vores design- og produktionsafdelinger og vores leverandører gennem hele processen med at udvikle og optimere polyurethan. Det er den eneste måde, vi kan sikre, at de materialer, vi udvikler i laboratoriet, også egner sig til praktisk brug.

Hvordan sikrer I, at produktionsprocessen overholder kundernes høje kvalitetsstandarder?

Marc Braschler: Polyurethanproduktion er en ekstremt kompleks proces, der kræver overvågning af mange forskellige parametre for at sikre, at det endelige produkt har et ensartet højt kvalitetsniveau. Vi udfører strenge kvalitetstjek på alle de materialer, vi bruger til at lave vores polyurethan. Vores produktionssystemer fører en detaljeret protokol over hele produktionsprocessen. Eventuelle fejl eller defekter registreres med det samme, så vi kan udbedre dem. Vi bruger udstyr til sprøjtestøbning af høj kvalitet for at sikre, at vores hjul holder sig inden for de specificerede tolerancer og er korrekt centreret. Vi tager prøver fra hvert parti og bruger specialiseret testudstyr for at kontrollere, at de overholder de påkrævede specifikationer. Når hjulene er færdige, udsætter vi dem for endnu en omgang test for at tjekke deres trækstyrke, rivefasthed og holdbarhed. Vi har også udviklet vores egen specialiserede metode til at teste hjulbanens vedhæftning. Mit team og jeg er stolte over vores meritter, når det kommer til kvalitetsstyring, og vi modtager jævnligt positiv feedback fra vores kunder.

Dr. Yannic Gross:Vores nye kompetencecenter for polyurethan indeholder et laboratorium og et teknisk center, som begge bruger topmoderne udstyr. Dette anlæg giver os mulighed for at udvikle nye polyurethaner uafhængigt af produktionsprocessen og udføre materialetest uden at forstyrre produktionen. Vi sikrer os altid, at vi har afsat nok udviklingstid, før vi begynder de omfattende test, vi kører, så vores resultater er pålidelige og reproducerbare. Vi forbedrer konstant vores analysemetoder, så de kan give en endnu højere nøjagtighed. Laboratoriet er også ansvarligt for at inspicere de råmaterialer, vi bruger, og udføre kemiske analyser af vores færdiggjorte polyurethanmaterialer.

Kan I komme i tanke om nogen særligt udfordrende projekter inden for transportteknologi?

David Vogelmann: Vi skulle engang finde en løsning til et automatiseret lager- og bestillingssystem. Systemet brugte autonome robotter til at samle ordrer – de havde hver otte hjul. Kunden var på udkig efter styreruller, og deres krav var meget vanskelige i forhold til rullernes trækkraft, kvalitet og ledeevne. Vores Besthane-styreruller kunne levere et fremragende præcisionsniveau på skinnesystemet på trods af de ekstremt høje hastigheder og accelerationshastigheder. Her gav vores forpligtelse til innovation og vores ekspertise inden for polyurethan virkelig pote, da vi arbejdede sammen med kunden om at finde den perfekte løsning.

 

„Vores nye produktionsanlæg for polyurethan dækker et område på omkring 24.000 kvadratmeter og har mere end fordoblet vores produktionskapacitet for polyurethan. Produktionsbygningen er direkte forbundet til logistikcentret for at sikre effektive produktionsprocesser. Vores nye kompetencecenter for polyurethan indeholder et laboratorium med topmoderne udstyr. Derfor har Blickle de perfekte forudsætninger for at imødekomme den stigende globale efterspørgsel på hjul i polyurethan. Den betydelige investering understreger vores vedvarende forpligtelse til at producere produkter i Tyskland og til at gøre Blickle klar til en fremtidig vækst i produktionen.“