7.000 hjul til Rotterdam

Blickle udvikler skræddersyet løsning til rulletrapperne i Maastunnelen

Kunden

Den 1.070 meter lange Maastunnel løber under floden Nieuwe Maas. Mere end 75.000 motorkøretøjer og 7.000 cykler og knallerter bruger tunnelen hver dag. Tunnelen har også otte rulletrapper til de hundredvis af fodgængere, der går igennem tunnelen hver dag. Hver rulletrappe er 45 meter lang og når så godt som 21 meter ned under jorden med en hældning på 30 grader. Rulletrapperne blev undersøgt i forbindelse med et omfattende eftersyn af tunnelens faciliteter. Eksperterne i Rotterdam så, at deres hjul var blevet slidt ned med årene. Efter at have ledt efter nye hjul fandt byens administration, hvad de ledte efter, hos Blickle i Rosenfeld.


Udfordringen

Transporteksperterne ledte efter "de bedste hjul til rulletrapperne i det nationale monument Maastunnel". For at rulletrapperne skulle fungere korrekt var der behov for 3.500 kørehjul og kædehjul. Der skulle en skræddersyet løsning til, da hjulene skulle have en stor hjuldiameter og variere i tykkelsen. Den største udfordring: Hjulene skulle passe til den eksisterende aksel på rulletrappens trinkæde. For at sikre en lang levetid tillod specifikationerne fra byen kun en minimal tolerance på hjulet. Hjulspecialisten Blickle i Rosenfeld blev kontaktet i forbindelse med at byen søgte efter en egnet partner.


Vores løsning

Maastunnel-SPO-180

Efter at have undersøgt behovene nøje designede Blickles eksperter en prototype og gennemførte en række tests med strenge krav. Hjulene skulle være både brudfaste og kemisk bestandige over for vand, olie, salt, smørefedt og affedtningsmiddel. De skulle også have nok friktionsmodstand for ikke at glide på metalskinnen, og de skulle kunne modstå temperaturer fra minus 5 til plus 40 grader celsius. Ud fra specifikationerne skulle hjulene endda være selvslukkende i tilfælde af brand og bestå af termoplastiske materialer, der overholder kravene til brugerens brandsikkerhed. Udfaldet af disse tests samt en lønsomhedsanalyse overbeviste til sidst beslutningstagerne i Rotterdam om, at de skulle skrive kontrakt med Blickle i Rosenfeld.


Resultatet

Blickle udviklede kørehjul med en diameter på 180 x 30 mm og kædehjul med en diameter på 180 x 40 mm. Disse gav administrationen i Rotterdam en lang række fordele. Sværlasthjulene bruger en flammehæmmende og glasfiberforstærket hjulbane i polyamid 6 med en hårdhed på 80 Shore D. Præcisionsdrejede hjulcentre giver en enestående koncentricitet. Der medfølger robuste rillekuglelejer og sfæriske rullelejer for at sikre en levetid på yderligere 25 år. Rillekuglelejernes indre og ydre ringe er symmetriske, hvilket gør kørehjulene støjsvage og letløbende. Ringene i de sfæriske rullelejer, der bruges til kædehjulene, er symmetriske for at give en enestående radial og aksial belastningsevne. Hjulene slukker sig selv inden for 30 sekunder, ulmer i op til 60 sekunder og sætter ikke andre materialer i brand. Hjullejerne har specialafdækning for ikke at blive tilsølede.


Tekniske oplysninger og fordele – SPO 180x30/20-14K – 959895 og SPO 180x40/20-30SK – 959896

  • Robust, glasfiberforstærket hjulbane i polyamid 6.
  • Specialafdækning af hjullejerne holder vedligeholdelsen på et minimum.
  • Specialkuglelejer for en enestående radial og aksial belastningsevne.
  • En langsigtet løsning til kunden.