Blickle-løsning gør en forskel i selvkørende transportsystem med dødmandsbremse.

Dobbelte sværlasthjul LS-GBS 82K-EMDSB-906018:

ES_Success-Story-LS-GBS_Customer

Kunden

…er et familiefirma og en globalt førende virksomhed med hjemsted i Tyskland. Med mere end 17.000 medarbejdere på verdensplan har systemleverandøren haft succes med at udvikle individuelle transportløsninger til kunder i mange forskellige brancher.
Trennlinie

Udfordringen

Kunden har brug for hjul med et sikkert bremsesystem i forbindelse med udviklingen af et nyt selvkørende, intelligent og selvorganiserende førerløst transportsystem (DTS). Dette transporthjælpemiddels nyttelast skal være 1000 kg - det vil sige, at hvert hjul skal have en bæreevne på 500 kg. Systemet skal bevæge sig med en hastighed på 1 m/s, og det skal eksempelvis være i stand til at løfte beholdere op til 80 mm. Og det i denne sammenhæng skal det have en positioneringsnøjagtighed på +/- 2 mm. Idet anordningen kun er 30 cm høj, er hjulenes byggehøjde begrænset.
  Trennlinie

ES_Success-Story-LS-GBS_Solution

Vores løsning

På grund af den lave byggehøjde og de høje krav til belastningsevnen var Blickles eksperter klar over, at dobbelte sværlasthjul var den eneste løsning. Til dette krævende anvendelsesformål udviklede vores ingeniører et skræddersyet hjul med indkapslingsdele i støbejern og smedejern. Den elastiske polyurethanbane Blickle Besthane® Soft er også skånsom for underlaget og sørger for maksimal kørekomfort med meget lav rullemodstand.

Idet traditionelle bremsemekanismer ikke kunne integreres i hjulet, arbejdede specialisterne på en ny løsning, der består af en tromlebremse med elektromagnetisk styring, der gør brug af dødmandsprincippet. Det vil sige, at bremsen låses uden kraft i normal tilstand, og at den åbnes elektromagnetisk inden kørslen. Dødmandsbremsen fungerer primært som en bevægelsesbremse og sekundært som låsemekanisme, og den er en vigtig sikkerhedsfunktion for hele anordningen. Blickles hjulløsning blev afprøvet på kundens testfaciliteter; og efter en række bremse-, rulle- og kørselstests og et par mindre strukturelle justeringer bestod anordningen alle tests. Derefter blev EU-overensstemmelseserklæringen udstedt, hvilket var startskuddet for et vellykket samarbejde.


Produktets fordele og tekniske oplysninger LSD-GBS 82K-EMDSB-906018:
• Kompakt hjulgaffel fremstillet af kraftige komponenter i støbe- og smedejern
• Tromlebremse med elektromagnetisk styring, baseret på dødmandsprincippet
• Meget høj kraft til udløsning af bremsen (> 1700 N pr. hjul), kombineret med meget lav byggehøjde
• Styreelementerne ligger i et lavt spændingsområde (24 V), og kun 3 volt i holdeområdet
• Kan også bruges som kørebremser med meget høj bremsekraft (nødbremsefunktion > 40 Nm)