Varianter / tilbehør
Bremsesystemer
Blickle hjul- og retningsbremse
Bremsesystemer forhindrer, at drejelige hjul kan rulle eller svinge, når hjulet er i stilstand (hjul- og retningsbremse). Der skelnes imellem “fremadrettede”, “bagudrettede”, “stationære” eller “centrale” bremsesystemer. “Fremadrettede” bremsesystemer er, set i hjulets kørselsretning, fastgjort til hjulets forside. “Bagudrettede” bremsesystemer er fastgjort til hjulets bagside. “Stationære” bremsesystemer drejer ikke sammen med hjulets drejekrans, og bremsepedalen er dermed altid i den samme position. “Centrale” bremsesystemer bruger et betjeningsgreb til at bremse to eller flere hjul på transportmateriel.
Et bremsesystem bør udvælges efter nøje overvejelse af betjeningsvenlighed, montagemæssige forhold og brugerspecifikke foranstaltninger til forebyggelse af ulykker. Ved valg af hjul med meget blød hjulbane (f.eks. hjulserie VW, VWPP, P, PK, PS) reduceres hjulets bremsekraft.
Blickle bremser
Forskellen mellem en blokeringsbremse og en
påløbsbremse er, at en blokeringsbremse
anvendes til at fiksere et køretøj, som står stille.
En påløbsbremse kan bruges til at reducere et
køretøjs hastighed, mens dette er i bevægelse.
Som regel kan en påløbsbremse også anvendes
som blokeringsbremse.
Blickle hjul- og retningsbremse “stop-fix”
(artikelnr. tilbehør: -FI)
Blickle hjul- og retningsbremse “stop-top”
(artikelnr. tilbehør: -ST)
Blickle hjul- og retningsbremse “ideal-stop”
(artikelnr. tilbehør: -IS)
Til apparat-, industri- og sværlasthjul
Ved dette “bagudrettede” bremsesystem blokeres
drejekransen mekanisk (serie LUH: med friktion) og
er dermed sikret mod at kunne dreje. Låsning af
selve hjulet sker med friktion gennem den kraftige
bremsemekanisme, dimensioneret med høj
sikkerhed og lang levetid for øje. Drejekransen fastlåses ved at en bremsefjeder
griber ind i hjulgaflens kugleskål, som er forsynet
med tænder Samtidig blokeres hjulet af
bremsefjederens specielle udformning. (Serie LUH: Drejekransen blokeres med friktion).
Bremsekraften kan indstilles og efterjusteres på hjulgaffelserierne LK og LKX (fra hjul Ø 125 x 50
mm) samt på LUH og LH.
Ved konstruktionen af dette bremsesystem er der
lagt vægt på at opnå en minimal svingradius.
Til industri- og sværlasthjul
Dette “fremadrettede” bremsesystem anvender
mekanisk bremsesystem til at forhindre, at
drejekransen roterer.
En kraftig stabil bremsemekanisme, der er designet
til maksimal sikkerhed og lang levetid, bremser
hjulet.
Bremsekraften kan justeres.
Bremsepedalens svingradius ligger som regel
indenfor hjulets svingradius.
Mere information: her
Til industri- og sværlasthjul
Ved dette “stationære” bremsesystem, hvor bremsepedalen
ikke svinger med hjulgaflen og altid bliver
på samme sted, blokeres drejekransen med friktion.
Ved bestemte hjulserier og størrelser understøttes
friktionsbremsen endvidere mekanisk.
Låsning af selve hjulet sker med friktion gennem
den kraftige bremsemekanisme, dimensioneret med
høj sikkerhed og lang levetid for øje.
Bremsekraften kan indstilles og efterjusteres for transportudstyr hjulserie LK (fra hjul Ø 125x50 mm)
og LH (fra hjul Ø 160 mm).
Bremsepedalen til “ideal-stop” leveres med to huller
som standard. Det muliggør tilslutning af to drejelige
hjul sammen eller brug af en stang til at betjene to
pedaler på samme tid.
Hjul i serie LK og LH med dette bremsesystem har
en 17 mm højere totalhøjde sammenlignet med hjul
uden “ideal-stop”. Til udligning af denne
højdeforskel , kan der til hjul uden dette
bremsesystem leveres en adapterplade i kunststof (artikelnr.r: AP3-17). Se “varianter / tilbehør” på de
enkelte produktsider.
Centralbremsesystem Blickle
“central-stop”
(artikelnr. tilbehør: -CS...)
Centralbremsesystem Blickle “central-stop”
(artikelnr. tilbehør: -CS...)
Hjulbremse Blickle “Radstop”
(artikelnr. tilbehør: -RA)
Hjulbremse Blickle “Radstop”
(artikelnr. tilbehør: -RA)
Til industrihjul serie LE og LK
Dette bremsesystem anvender friktion for at
forhindre, at drejekransen roterer.
En kraftig friktions bremsemekanisme, der er
designet for maksimal sikkerhed og lang levetid,
bremser hjulet.
Funktionen ved dette bremsesystem, der gør, at et
håndtag kan bremse to eller flere hjul på
transportudstyret på samme tid.
Længden på bremsepedalen kan justeres for at
sikre, at bremsen let kan slippes og aktiveres. En
anden funktion er bremsemekanismens lille
betjeningsvinkel og pladsbesparende konstruktion.
Bremsemekanisme roterer ikke med det drejelige
hjul.
Til transportmateriel og sværlasthjulserie L og
LH
Dette bremsesystem bruger friktions låsning til at
forhindre, at drejekransen drejer. Denne friktions
drejekransbremse understøttes af et mekanisk
bremsesystem.
En kraftig friktions bremsemekanisme, der er
designet for maksimal sikkerhed og lang levetid,
bremser hjulet.
Funktionen ved dette bremsesystem,
der gør, at et håndtag kan bremse to eller flere hjul
på transportudstyret på samme tid.
Længden på bremsepedalen kan justeres for at
sikre, at bremsen let kan slippes og aktiveres. En
anden funktion er bremsemekanismens lille
betjeningsvinkel og pladsbesparende konstruktion.
Bremsemekanisme roterer ikke med det drejelige
hjul.
Bremsekraften kan justeres.
Til sværlasthjul (fodbetjent) og apparat- og
kompakt hjul
Ved dette bremsesystem blokeres selve hjulet med
friktion gennem den simple, men kraftige
bremsemekanisme, dimensioneret med høj
sikkerhed og lang levetid for øje. Hjulbremsen
aktiveres med foden og genererer stor bremsekraft,
således at selv meget tunge emner fikseres sikkert.
Ved dobbelthjul virker bremsen på begge hjul.
Radstop bruges som fremadvendt bremsesystem til sværlasthjul og som bagudvendt bremsesystem til apparat- og kompakte hjul.
Til sværlasthjul (håndbetjent)
Ved dette bremsesystem blokeres selve hjulet med
friktion gennem den simple, men kraftige
bremsemekanisme, dimensioneret med høj
sikkerhed og lang levetid for øje. Hjulbremsen
aktiveres med hånden og genererer stor
bremsekraft, således at selv meget tunge emner
fikseres sikkert. Ved dobbelthjul virker bremsen på
begge hjul.
Bremser / parkeringsbremser / vognløfter
Blickle tromlebremse
(artikelnr. tilbehør: -TB / -TBL / -TBR)
Blickle dødmandsbremse
(artikelnr. tilbehør: -TML / -TMR)
Blickle parkeringsbremse
(artikelnr.: FF...)
Blickle donkraft (vognløfter)
(artikelnr.: -WH...)
Ved denne bremse presser to integrerede
bremsebakker mod indersiden af en specielt
udformet støbejernsfælg.
Tromlebremsen udmærker sig ved at have en stor
bremsekraft, selvom der kun skal anvendes minimal
kraft til aktivering heraf. Bremsesystemet kan
aktiveres på flere forskellige måder, som f.eks. med
et stangsystem eller med kabel.
På grund af den lukkede konstruktion er
bremsebakkerne stort set beskyttet mod korrosion
og snavs. Det sikrer, at bremsekraften forbliver
ensartet uanset eventuel fugt og snavs på
køreunderlaget i området.
Se Tromlebremse i afsnit Specialløsninger.
Dødmandsbremse baseret på tromlebremse, hvor
en integreret fjeder sørger for, at hjulet er bremset i
ikke-aktiveret tilstand. Bremsen løsnes ved
aktivering af et håndtag eller via et kabeltræk.
Dødmandsbremsen kan leveres i en venstre- (artikelnr.
tilbehør: -TML) eller en højrevendt version
(artikelnr. tilbehør: -TMR). Dødmandsbremsen kan
også leveres til drejelige hjul. Dødmandsbremse
uden drejekransbremse med artikelnr. tilbehør
-TM13, og dødmandsbremse med drejekransbremse
med artikelnr. tilbehør -TTM13.
Se Dødmandsbremse i afsnit Specialløsninger.
Parkeringsbremser holder transportudstyr i en
stationær position. Bremsen monteres direkte på
vognen. Ved let aktivering af pedalen tages noget af
belastningen af vognen, uden at denne hæves.
Ved aktivering fjedrer parkeringsbremsen ca. 10
mm. Maksimal kontaktvægt i forbindelse med
passende hjul er ca. 60 kg. Galvanisk forzinket,
blå-kromateret, Cr6-fri.
Se Parkeringsbremse i afsnit Specialløsninger.
Artikelnr. |
Totalhøjde |
Totalhøjde
aktiveret, |
||
FF 100-1 |
108 |
138 |
||
FF 125-1 |
133 |
163 |
||
FF 125 |
142 |
180 |
||
FF 150 |
170 |
208 |
||
FF 160 |
175 |
213 |
||
FF 200 |
217 |
255 |
Blickle donkraft bruges til at løfte transportmidler op
i en fast standposition. Donkraften bliver monteret
direkte på transportmidlet. Ved aktivering af
bremsepedal hæves vognen.
Donkraften kan kombineres med forskellige
hjulserier. Den optimale løsning er, hvis totalhøjden
på den aktiverede donkraft (H1) er 5 mm større end
totalhøjden på de anvendte hjul. Løftekraften er,
afhængig af brugerens kropsvægt, fra 150 kg til 250
kg. Den vertikale belastning må ikke overskride 500
kg, når donkraften er aktiveret.
Se Donkrafte i afsnit Specialløsninger.
Artikelnr. |
Totalhøjde |
Totalhøjde |
||
WH 160 |
166 |
209 |
||
WH 200 |
207 |
250 |
||
WH 250 |
257 |
300 |
Retningsbremse
Blickle retningsbremser til hjul i
oppressede stålpladegafler
(artikelnr.: RI...)
Blickle retningsbremse til
drejelige hjul i opsvejsede
hjulgafler
(artikelnr. tilbehør: -RI4)
Blickle retningsbremse til
drejelige sværlasthjul
(artikelnr. tilbehør: -RI4H)
Blickle retnings- og hjulbremse
til drejelige hjul i kunststofgafler
(artikelnr. tilbehør: -RIFI)
Retningsbremsen låser et drejeligt hjul i
drejeretningen. Ved aktivering af retningsbremsen
fungerer et hjul i drejelig gaffel som et hjul i fast
gaffel.
Retningsbremsen leveres som en separat enhed og
skal monteres sammen med det drejelige hjul.
Eftermontering er ligeledes mulig, da der på det
enkelte drejelige hjul ikke skal laves konstruktionsmæssige
ændringer.
Dette tilbehør kan leveres til forskellige serier af hjul
i drejelige gafler.
Retningsbremsen låser et drejeligt hjul i
drejeretningen. Ved aktivering af retningsbremsen
fungerer et hjul i drejelig gaffel som et hjul i fast
gaffel.
Denne retningsbremse er en integreret del af hjulet,
svejset på monteringspladen. Den kan benyttes til
kundespecifikke fastlåsningspositioner udover
standardpositionen på 90° (artikelnr. tilbehør: -RI4,
fire fastlåsningspositioner). Den kraftige
konstruktion er tilpasset brugen i forbindelse med sværlasthjul..
Dette tilbehør kan leveres til forskellige serier af sværlasthjul i opsvejsede, drejelige stålpladegafler.
Retningsbremsen låser et drejeligt hjul i
drejeretningen. Ved aktivering af retningsbremsen
fungerer et hjul i drejelig gaffel som et hjul i fast gaffel.
Denne retningsbremse er en integreret del af
monteringspladen på hjulet. Retningsbremsen giver
mulighed for fire fastlåsningspositioner (90°) og
fastlåses ved hjælp af et specielt låsebolt/håndtag.
Denne konstruktion er ekstra kraftig og tilpasset
brugen i forbindelse med sværlasthjul.
Dette tilbehør kan leveres til forskellige serier af sværlasthjul i drejelige gafler.
Til de drejelige Ø 125 mm hjul i serie Blickle MOVE kan der leveres en kombination af en retningsbremse
og en hjulbremse. Aktiveringen af bremsen
foregår i to trin med en fodpedal. Den venstre pedal
aktiverer det fulde bremsesystem. Den højre pedal
aktiverer retningsbremsen.
På dette “bagudrettede” bremsesystem låses først
drejekransen mekanisk , ved at bremsefjederen går
i indgreb med en kugleskål med tandgreb. I trin to
låses selve hjulet fast med friktion med en kraftig
bremseklods.
detaljeret billede af retningsbremse
Andet tilbehør
Automatisk selvoprettende
retningsbremse
(artikelnr. tilbehør: -RIR2)
Trådbeskytter
(artikelnr. tilbehør: -FA eller “KA” eller
“KF” i artikelnr.)
Fodbeskytter
(artikelnr. tilbehør: -FS, -FP og -FG)
Fendere
(artikelnr.: AW..., AG... og ARG...)
Navkapsel til endenavshjul
STARLOCK®-låsekappe i
rustfrit stål
(artikelnr.: ST-KA...)
PTFE-belagt rustfri
bøsning
(artikelnr.: XAT...)
Den selvoprettende retningsbremser vender et drejeligt hjul i en foruddefineret retning, når det ikke
er under belastning. Denne mekanisme reducerer
problemer, der påvirker håndteringen af
transportudstyr i automatiserede anlæg og
pålæsnings- og aflæsningsområder.
RIR2-mekanismen er designet til lang levetid.
Specialudførelser kan leveres for at give tilpasset
bremsekraft og fikseringer.
Trådbeskytterskiverne er lavet i oppresset stålplade
og galvanisk forzinket, blå-kromateret, Cr6-fri
(artikelnr. tilbehør: -FA) eller i sprøjtestøbt kunststof
(artikelnr. tilbehør “KA” eller “KF”).
De forhindrer tråde i at vikle sig rundt om hjulakslen
og derved blokere hjulet.
I udførelsen “KA” omgiver trådbeskytteren hjulnavet.
I udførelsen “KF” dækker trådbeskytteren både
hjulnavet og hjulets aksel.
Denne udførelse kan leveres til forskellige drejelige
og faste hjulserier.
Fodbeskytteren er fremstillet i oppresset stålplade
og galvanisk forzinket, blå-kromateret, Cr6-fri
(artikelnr. tilbehør: -FS). For hjul i opsvejset stål (serie LO/LS) er fodbeskytteren en kraftig opsvejset
struktur. For hjul i rustfrit stål er fodbeskytteren
fremstillet i brudsikkert kunststof (polyethylen,
artikelnr. tilbehør: -FP). Fodbeskytteren bliver boltet
eller svejset på hjulgaflen og beskytter mod
fodskader. Afstanden til underlaget ligger som
standard på 15 til 25 mm.
Som specialudførelse kan der leveres fodbeskyttere
med andre afstande til underlaget. Affjedrede
fodbeskyttere, galvanisk forzinket, blå-kromateret,
Cr6-fri (artikelnr. tilbehør: -FG) kan også leveres.
Denne udførelse kan leveres til forskellige drejelige
og faste hjulserier.
Fendere reducerer risikoen for beskadigelse af
vægge og køretøjer i tilfælde af sammenstød.
Fendere til runde og firkantede rør er fremstillet i
polyethylen eller massivgummi og kan leveres i
farverne gråhvid, sølvgrå og grå. De er fastgjort eller
forbundet med rørstel på køretøjers udvendige
områder. Se side 148, 169 og 398 for oplysninger
om tilbehør.
Roterende fenderhjul (artikelnr. tilbehør: - AMW(X),
-AMG(X)) kan også leveres til kunststofhjul Blickle WAVE. De forhindrer også skrabning mod vægge.
Fenderhjulene monteres direkte på hjulene med en
bolt.
Navkapslen er fremstillet i oppresset stålplade, som
er galvanisk forzinket, blå-kromateret, Cr6-fri.
Navkapslen beskytter på endenavshjul det ydre kugleleje mod snavs, støv mv. og dækker
akselenden eller akslens låsering / låsemøtrik.
Kuglelejet på den ydre navside er rykket en smule
tilbage, således at navkapslen let kan monteres
uden på kuglelejesædet. Derved reduceres
indspændingslængden på hjulet.
Dette tilbehør kan leveres til forskellige hjulserier.
Med en STARLOCK®-låsekappe monteres lette hjul nemt på en aksel. Hjulet bliver monteret som endenavshjul på en aksel og STARLOCK® låsekappen trykkes på enden af akslen. STARLOCK® låsekapper kan leveres til følgende akseldiametre: 12, 15, 20 og 25 mm.
Den PTFE-belagte rustfrie bøsning består af en
rustfri bøsning påpresset en PTFE-muffe. Under
rotation og belastning udvider PTFE-muffen sig og
lægger sig på indersiden af hjulets glidelejeboring.
Herved opstår den ønskede kombination (PTFE/
rustfrit stål) med fremragende glideegenskaber. Det
reducerer også støjemissioner.
Dette tilbehør kan leveres til forskellige hjulserier af varmebestandige hjul. Flere forskellige varmebestandige hjul i hjulserie PHN og VKHT kan leveres med en PTFE-belagt
rustfri bøsning som standard.